clarairene

Alla inlägg den 23 augusti 2013

Av Clara - 23 augusti 2013 12:45

Som både svensk och amerikan har jag rätt till svenska och amerikanska studiemedel/lån. I vintras när vi började titta på olika skolor så tittade vi även på lån, vilka var bäst? När jag sökte “financial aid” i USA fick jag amerikanska studielån, men när vi kollade upp de svenska så var det HEJDÅ till de amerikanska. Svenska studielån har mycket, mycket bättre ränta och lånetid. De amerikanska räntorna låg på 6%, högre än räntan på både hus- och billån (dock har man under våren sänkt räntorna med några procent, men de är fortfarande oacceptabelt höga för studielån) och lånen behövde betalas av på 10 år. Frågan är ju hur i helvete ska jag som nyexaminerad (nu säger vi att det blir så) psykolog kunna leva och tjäna tillräckligt med pengar på 10 år för att kunna betala av 400 000 kr med 6% ränta?! Helt sjukt. Man tjänar inte pengar förrän man varit inom en bransch ett tag, det vet alla? Så sjukt oacceptabla villkor. Svenska lån däremot ligger på 1% ränta och behöver inte betalas av förrän man fyller 60. Vad väljer man liksom? Till och med jag med G i Matte A och B fattar.


På CSN:s hemsida finns det tre tabeller med exempel på hur mycket lån och bidrag man får för ett visst antal veckor studier i USA. Vi tittade på den med mest veckor då jag ska studera heltid och räknade ut summorna och lånen utifrån de pengarna och kom fram till att det skulle gå! Jag skulle kunna gå i skola i USA med dessa lån och bidrag, så vi skickade in ansökan. 


Jag fick min ansökan beviljad och tittade igenom papperna som jag fått där mitt lån och bidrag stod med. Det var mycket mindre summor än väntat. 


Mina föräldrar ringde till CSN (då jag jobbade) och sa att något blivit fel, att vi fått mycket mindre pengar än väntat. Det visar sig då att CSN individuellt för mig räknat ut mängden veckor jag skulle gå i skolan och givit mig pengar utefter detta då min skola inte följer något av deras (quarter eller semester) “plans”. Det resulterade i 9 veckor pengar mindre än väntat och drygt 6000 kr mindre i rena bidrag om året - det är ändå en del. Vi överklagade och de begärde att min skola skulle skicka en kopia på skolåret och vi gjorde detta, men det hjälpte inte. Vi försökte en gång till och det är det svaret vi väntar på, men vi tror inte att det blir mer pengar, max några beviljade veckor till. Det absolut suraste med detta är dessutom att de endast räknar hela veckor, jag har vissa veckor där jag slutar på till exempel en onsdag - då får jag inte pengar för den veckan. Det är ju inte acceptabelt?!

När vi dessutom frågade om dessa tabeller på hemsidan så erkände CSN att den som vi tittat på “kanske var lite i överkant och ovanlig att få”. Jaha, men skriv ut detta då? Det stod ingenstans att man ofta kollar varje persons veckor individuellt och att tabellen vi tittat på är mycket svår att få. När min mamma dessutom frågade om vilka skolor man skulle gå på för att få dessa pengar (tabellen vi tittat på) så kunde personen på andra sidan luren “inte bara sådär” komma en skola där man kunde få de pengarna. 


Jag ska uppenbarligen fortfarande gå och flytta men nu kommer jag få ta ut merkostnadslån (som tidigare var min buffert om jag behövde extra pengar eller  om dollarn steg massor) och jag förlorar som sagt bidrag. Dessutom är jag lite nervös för hur det blir under mitt sex veckor långa vinterlov. Jag antar att jag inte kommer ha råd att bo kvar på skolan såvida jag inte är skitsnål och på något sätt har massor av pengar över och min släkt bor cirka 7 timmar bort och jag vet inte riktigt hur de känner att ha mig i 6 veckor?  Det blir antagligen inte heller värt att åka hem, men vi får se. Allt detta kommer lösa sig, men det är drygt att bara någon månad innan avgång få reda på att man har mindre pengar än tidigare att jobba med. 


Min önskan är uppenbarligen att CSN blir mycket tydligare med att mycket lån och bidrag räknas ut individuellt och att det nästan är ovärt att ens titta på tabellerna på hemsidan och dessutom bara ta bort tabellen vi tittade på om den ändå är i princip omöjlig att få. 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hej kompisar.

Clara heter jag, och 5 år efter att alla andra människor startade bloggar bestämde jag mig nu för att starta en p.g.a att jag ska flytta till det stora landet i väst - Amerikat, för mina högskolestudier.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27 28
29
30
31
<<<
Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards