clarairene

Direktlänk till inlägg 19 augusti 2013

Knox College i Galesburg, Illinois

Av Clara - 19 augusti 2013 14:13

CLARA, VAD ÄR DET DU SKA GÖRA I HÖST NU DÅ?

Jag ska alltså plugga på ett så kallat “liberal arts college” i USA. Tänk lite högskola vs. universitet. Universitet i USA är generellt sett större och har mer fokus på forskning medan college är mindre och mer inriktade på utbildning och (känns för mig i vart fall) lite som en (mer legit) förlängning av gymnasiet. Vi får se. 


Min skola heter Knox College och ligger i Galesburg, Illinois som ligger cirka två timmar med bil sydväst om Chicago så förhoppningsvis blir det ett par resor till Chicago - en stad jag tycker mycket om (trots att jag bara varit där två gånger). Skolan har cirka 1200 studenter (som min gymnasieskola) delat på fyra årskurser. Alltså är skolan väldigt liten i jämförelse med universitet med tiotusentals studenter. Tanken är att det ska vara hyfsat små klasser med bra lärare och pedagogik. Galesburg är också litet och egentligen inte värt att lägga på minnet, en stad med 32 000 invånare som ligger på platt, platt Illinoismark. Jag är ärligt talat lite rädd för att bli isolerad därute, det är också bland annat därför jag hoppas på resor till Chicago, haha. 


VAD SKA DU PLUGGA DÅ?

Hur många gånger i sommar har jag inte fått denna fråga? Och mitt svar är lika lamt varje gång; “jag vet inte...” och så blir personen som frågat mig förvirrad, för går man i skolan har man inte valt en utbildning/ämne då? Nej, inte jag! Detta är en av anledningarna till varför jag tycker om min skolsituation så mycket - jag behöver inte välja min major (vad jag ska plugga) förrän mitt andra år vilket innebär att jag har två år på mig att komma på vad det faktiskt är jag vill.


Jag visste att jag inte ville bara ta ett år ledigt, jag vill ha något att göra och pengar till att resa har jag inte heller och med tanke på hur osäker arbetssituationen för ungdomar i Sverige är pallade jag inte. Så, lite mer plugg fick det bli! 


Det som dessutom är spec med min skola är att jag måste läsa minst en kurs i matte, natur, samhälle, humanism, språk, estetisk verksamhet och andra grundläggande ämnen. Vissa av dessa kommer jag automatiskt uppfylla i och med min major (vad det nu blir) och andra måste jag bara tvinga mig till att göra (som matte, vilket skrämmer mig väldigt mycket; G i Matte A & B här liksom...).


Men det jag tänker just nu (dock är det långt ifrån säkert, två år är en lång tid) är en major i psykologi och en minor i genusvetenskap. Min minor känner jag mig ärligt talat ganska himla säker över, men min major får vi se... En utav de första kurserna jag ska (antagligen) läsa nu till hösten är “Introduction to Psychology” så vi får väl se om jag gillar det lika mycket som jag gillade Psykologi A på gymnasiet eller ej. Dock skulle jag nog hellre vilja bli någon typ av terapeut än psykolog, men jag antar att det fortfarande är psykologi jag borde läsa då? Jag kommer att ha en “advisor” (SYO) som är den som kommer hjälpa mig på vägen och i rätt riktning.


HUR BOR OCH LEVER DU?

Att plugga i USA, inte minst på ett privat college, är rent utsagt svindyrt. Efter mina fyra år kommer jag att ha cirka 400 000 kr i studieskuld (och då har jag ändå fått massa “grants” och liknande av skolan som dragit ned kostnaderna), men detta är något jag vetat och tänkt över länge och jag har kommit fram till att det kommer vara värt det. Att plugga i USA är dessutom något jag länge velat och tänkt göra samt att jag länge sett det som ett sätt att liksom...“utforska min amerikanska sida” (åh, vad lamt det låter). Jag har alltid bott i Sverige och bara varit USA på semester för att träffa släkt, jag har aldrig faktiskt bott där och det är något jag velat prova och college känns som ett bra sätt och en bra tid att prova leva där och se om jag gillar det.


Trots att det är så jävla dyrt så ingår alla mina måltider (frukost, lunch, middag) och jag ska bo i ett rum tillsammans med en tjej. Alltså ingår nästan alla mina (stora) levnadskostnader i mina skolavgifter vilket väl då tekniskt sett gör skolans avgifter kan anses vara liite mer rimliga. Det jag betalar själv är småsaker som schampo, lakan och så vidare. 


Så ja, det här blir väl bra.

 

 

Där "A" är ligger Galesburg, om din amerikanska geografi inte är den bästa.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Clara - 11 augusti 2014 22:34


Nu har jag ju typ tre läsare, varav alla jag känner i verkligheten och som är mina vänner, men kände att det kanske ändå skulle vara värt att ha något litet inlägg som beskriver min nuvarande situation eftersom det varit tyst här sedan juni (och för ...

Av Clara - 14 juni 2014 11:30

De säger att en bild säger mer än tusen ord, i så fall så bör dessa bilder tala för sig sjävla om min fantastiska resa.                                         ...

Av Clara - 13 juni 2014 19:00


 Kom tillbaka till Minneapolis i förrgår efter en fantastisk resa till Puerto Rico med min moster. Hade tänkt lägga ut lite bilder från resa senare, får se om jag orkar ta tag i det, haha.  I går uträttade (heter det så??) jag några ärenden då jag ...

Av Clara - 6 juni 2014 04:48


Har mer att säga nu när jag har både (lite) tid och halvintressanta saker att berätta - snarare än “NU SKA JAG SKRIVA EN TILL UPPSATS :)”.   Är nu tillbaka hos min moster i Minneapolis efter en lång resdag igår. Sov bara 1,5 timme ifö...

Av Clara - 2 juni 2014 06:14


Dag ett av finals. Har inte sovit ordentligt på dagar. Jag skrev klart en 12 sidor lång uppsats igår kväll och hade ett psykologiprov idag. Phew. Man hade ju önskat det var allt, men NEJ. Jag har ju en till uppsats att skriva som bokstavligen inte ex...

Presentation


Hej kompisar.

Clara heter jag, och 5 år efter att alla andra människor startade bloggar bestämde jag mig nu för att starta en p.g.a att jag ska flytta till det stora landet i väst - Amerikat, för mina högskolestudier.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27 28
29
30
31
<<<
Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards