clarairene

Direktlänk till inlägg 21 augusti 2013

Placement tests & fina människor

Av Clara - 21 augusti 2013 21:42

Igår kväll bjöd jag min tredje Axel på middag. I mitt huvud skulle allt vara jättefint, middagen färdig när han kom med fina ljus och grejer - så blev det inte. Han kom på seneftermiddagen och fick hjälpa mig, till viss del, med mat och efterrätt. Romantisk brud jag är, inte sant?

Slutresultatet blev inte helt illa ändå, och samtlig mat smakade himla gott.


Men det som hände och gjorde att allt inte blev lika fint som jag tänkt mig var att jag gjorde min “Math Placement Test”.

Som jag nämnt tidigare måste jag läsa minst en kurs i massor av olika ämnen och inför matten och spanskan vill Knox att man gör en “placement test” för att kunna lägga in studenterna på en vettig nivå i spanska respektive matte. 


Jag har haft hela sommaren på mig att göra dessa, men gjorde jag dem? NOPE. Och igår, den 20:e, var deadline. Jag gjorde mitt spansktest i förrgår (den 19:e) och det gick helt okej, trots att jag fick damp när de ställde frågor där alla svar bestod av ord jag helt enkelt inte lärt mig då min lärare, antagligen, inte tyckt att dessa var värda att kunna. Annars hade jag behövt läsa igenom en spansk ordbok för att kunna allt, och ja, de som känner mig vet att det är det sista jag vill göra just nu då jag egentligen inte alls vill läsa språk (inte minst spanska) i ett klassrum längre. Jag älskar språk och älskar att lära mig språk men jag tycker bara om att börja med dem, när jag väl förväntas kunna en del eller förstå mycket upplever jag det inte längre som roligt. 


Jag har pluggat spanska i 7 år (6:an-3:an) och känner att det jag kommer lära mig i ett klassrum har jag lärt mig. Det enda sättet för mig att nu verkligen lära mig spanska är att helt enkelt resa till ett spansktalande land och lära mig skiten. Så ja, språk är jag inte intresserad av just nu - men jag har en räddning. Talar man ett annat språk flytande eller kan ett språk över deras “nivåkrav” så behöver man inte ta några språkkurser och jag bör på grund av min svenska räknas som en av dessa. Alltså behöver jag med allra största sannolikhet inte plugga språk såvida jag inte vill. 


Mattetestet däremot var en helt annan femma... Jag har alltid haft problem med matte. Jag hade en dålig lärare genom hela högstadiet och har inte heller något som helst intresse för det vilket innebär att jag bara satsat på G i matte på gymnasiet - och jag är ärligt talat inte en brud som satsar på G i vanliga fall. Detta resulterar i att mina mattekunskaper är urusla och att jag har en lätt fobi för matte. 


Mattetestet gjorde jag den 20:e, sista dagen (bra Clara). I instruktionerna stod det “lägg undan en timme och ha mycket anteckningspapper redo och använd inte miniräknare”. Det tog mig 4-5 (kommer inte riktigt ihåg) timmar för mig att göra testet och det innehöll mer eller mindre bara matte som jag läste i Matte B (i 2:an) och saker jag inte kunde (som jag antar togs upp i Matte C?). Att sista där och själv försöka lista ut saker och kryssa in ett svar var frustrerande och fick mig att skämmas över hur dålig jag är. Efter provet låg alltså knappast mitt självförtroende på topp, samtidigt som jag självklart vet att det är viktigt att jag hamnar på en nivå jag kan klara av så innebär antagligen min nivå att jag måste läsa flera mattekurser för att nå upp till skolans minimikrav, vilket ärligt talat oroar mig. Det kommer lösa sig, men det gör inte att jag oroar mig mindre för det. Mina resultat får jag inte heller se förrän jag sitter ned med min advisor när vi ska bestämma vad det faktiskt är jag ska/borde plugga och så vidare. Så inte förrän då vet jag hur det faktiskt gick.  


Men till finare saker,


Idag träffade jag min fina grupp vänner från gymnasiet, Kepler, på eftermiddagen i Vasaparken. Vi picknickade, pratade och hade det fint. Detta var med största sannolikhet sista gången vi alla (minus fina Anna) samlas på åtminstone ett år, så det var väl lite bitterljuvt egentligen. Men efter att alla ha varit upptagna med diverse under sommaren var det fint att vara samlade igen.


Efteråt begav jag mig ut på en minijakt efter en ryggssäck, då jag ytterst gärna vill äga en sådan. Men de existerar inte. Jag vill ha en ryggsäck i fejkläder eller i något fint tyg - finns inte någonstans. Jag hittade faktiskt två fina, men dessa var gjorda i äkta läder och kostade ett antal tusen, så njäeeeee. Det här kanske inte är världens största grej, men saken är den att om jag inte hittar en ryggsäck har jag ingen väska stor nog att transportera till exempel en dator i... 

Jakten fortsätter.

 

  En bunt fina människor (varav vissa vid detta tillfälle är übersociala med sina mobiler).

 
 
Änna

Änna

22 augusti 2013 23:08

Fina Clära, önskar att jag hade kunnat vara där. Skypedejt så fort jag är hemma från Grekland!

http://www.annamarias.devote.se

Clara

23 augusti 2013 00:02

Yes ma'am! Fortsätt ha det bäst därborta nu!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Clara - 11 augusti 2014 22:34


Nu har jag ju typ tre läsare, varav alla jag känner i verkligheten och som är mina vänner, men kände att det kanske ändå skulle vara värt att ha något litet inlägg som beskriver min nuvarande situation eftersom det varit tyst här sedan juni (och för ...

Av Clara - 14 juni 2014 11:30

De säger att en bild säger mer än tusen ord, i så fall så bör dessa bilder tala för sig sjävla om min fantastiska resa.                                         ...

Av Clara - 13 juni 2014 19:00


 Kom tillbaka till Minneapolis i förrgår efter en fantastisk resa till Puerto Rico med min moster. Hade tänkt lägga ut lite bilder från resa senare, får se om jag orkar ta tag i det, haha.  I går uträttade (heter det så??) jag några ärenden då jag ...

Av Clara - 6 juni 2014 04:48


Har mer att säga nu när jag har både (lite) tid och halvintressanta saker att berätta - snarare än “NU SKA JAG SKRIVA EN TILL UPPSATS :)”.   Är nu tillbaka hos min moster i Minneapolis efter en lång resdag igår. Sov bara 1,5 timme ifö...

Av Clara - 2 juni 2014 06:14


Dag ett av finals. Har inte sovit ordentligt på dagar. Jag skrev klart en 12 sidor lång uppsats igår kväll och hade ett psykologiprov idag. Phew. Man hade ju önskat det var allt, men NEJ. Jag har ju en till uppsats att skriva som bokstavligen inte ex...

Presentation


Hej kompisar.

Clara heter jag, och 5 år efter att alla andra människor startade bloggar bestämde jag mig nu för att starta en p.g.a att jag ska flytta till det stora landet i väst - Amerikat, för mina högskolestudier.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27 28
29
30
31
<<<
Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards